نشست هفدهم


سلام به دوستان علاقه مند به حوزه نوآوری و رشد

امیدوارم حاتون خوب و روزگار به کامتون باشه

در روز ۸ مرداد ماه ۹۸ در تریز کافه من محمدرضا نظام‌آبادی مدیرعامل شرکت بهیاد نتیجه یک دوره آموزشی ۴ هفته‌ای در کشور آلمان رو با دوستانم در کافه تریز در میان گذاشتم که خلاصه‌اش به شرح زیر به استحضار شما عزیزان می‌رسد.

این دوره شامل کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های مدیریت نوآوری، مدیریت پروژه، مدیریت بین فرهنگی، مهارت ارائه موثر و همچنین بازدید از شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی در حوزه‌های نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، اتوموبیل‌های برقی، نوشیدنی، بانک و بیمه و … بود. در این دوره که در شهر کلن  برگزار شد یک هیأت حدودا ۲۰ نفره از مدیران ایرانی فعال در زمینه‌های متنوع تولیدی و خدماتی حضور داشتند.

تعریف شرکت های کوچک و متوسط

در آلمان مانند کشور عزیزمان ایران به شرکت‌های دارای کمتر از ۱۰ نفر پرسنل “میکرو” و کمتر از ۵۰ نفر کوچک گفته می‌شود. اما در تعریف آلمانی شرکت‌های متوسط کمتر از ۵۰۰ پرسنل دارند در حالی که در ایران شرکت‌هایی با کمتر از ۱۰۰ پرسنل کوچک شناخته می‌شوند. در آلمان شرکت‌های کوچک و متوسط “قهرمانان پنهان” اقتصاد هستند و ۱۰۰۰ شرکت با این ابعاد پیشرو در بازار مربوط به خودشان در سطح دنیا هستند.

ساختار سازمانی:

معمولا ما آلمانی‌ها را به داشتن قوانین محکم و غیر قابل انعطاف می‌شناسیم، بنابراین در حوزه سازمان پیش‌بینی بنده ساختار سازمانی با لایه‌های زیاد بود اما آنچه مشاهده شد کاملا عکس این موضوع بود. بدین معنی که بیشتر شرکت‌های آلمانی کوچک و متوسط از ساختار سازمانی تخت (حداکثر با ۳ الی ۴ لایه) برای اداره خود استفاده می‌کنند، دلیل این موضوع توانایی پاسخ دادن هرچه سریع‌تر به محرک‌های محیطی مانند تقاضای مشتریان، تغییرات بازار و …. عنوان گردید.

مدیریت منابع انسانی:

در هیچ‌کدام از ۱۵ شرکت بازدید شده دوربین مدار بسته در کارگاه‌ها مشاهده نشد و مدیران این شرکت‌ها به ایجاد “جو خانوادگی” به عنوان مهمترین عامل انگیزه بخش در بهره‌وری کارکنان و حفظ وفاداری آن‌ها به شرکت اشاره می‌کردند.

مدیریت نوآوری :

نوآوری به عنوان عامل اصلی دوام شرکت‌های آلمانی در طی سال‌های زیاد فعالیت‌شان شناخته می‌شود. این نوآوری در بازاریابی به وضوح قابل رویت بود. از طرف دیگر یافتن شریک تجاری مطمین در رده‌های تأمین‌کننده، همکار یا مشتری و تعریف بازی برنده برنده با آن‌ها عامل دیگر ایجاد نوآوری در شرکت‌های آلمانی بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *